DE THEORIE


Wat is een concept?
Het Van Dale woordenboek geeft als definitie het volgende: ‘ontwerp, voorlopige formulering’ en ‘wijsgerig begrip’. Het begrip concept heeft echter veel invalshoeken.
Een concept is een merk of idee dat vooral bedoeld is om een missie of visie over te brengen. De missie en visie zijn de basis waar het concept zich vanuit ontwikkelt, het concept is de samenhang waarin deze twee punten duidelijk naar voren komen. Oftewel een concept is het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen die voor de consument een betekenis hebben, waar de consument mee geassocieerd wil worden.

Wie bedenken concepten?
Een concept kan in principe door iedereen bedacht worden, wel spelen vaardigheden een rol. Enkele vaardigheden waar een conceptontwikkelaar over moet beschikken zijn: creativiteit, maatschappelijke ontwikkelingen opvangen en die in verband brengen tot ideeën, nieuwsgierigheid, brainstormen en tot slot intuïtie. Ook zijn financiële middelen van belang wanneer iemand een concept bedenkt en deze in de praktijk wil brengen.
Bedrijven die regelmatig nieuwe concepten bedenken zijn reclamebureaus, communicatiebureaus en marketingbureaus. Binnen deze bedrijven werken teams waarin conceptontwikkelaars zijn opgenomen. Zij moeten dan in opdracht voor een merk of bedrijf een nieuw concept bedenken. Het merk of bedrijf die de opdracht geeft zal duidelijk aangeven wat de visie en missie zijn en die zullen terugkomen in het uiteindelijke concept.

Wanneer is een concept geslaagd?
Het is heel belangrijk hoe een concept gepositioneerd wordt, marketing speelt hier een grote rol in. Wanneer een concept af is moet het door middel van promotie en communicatie op de markt worden gebracht, hieruit volgt de rest van de marketingmix.
Een goed concept moet een toegevoegde waarde zijn voor de markt en onderscheidende waarden hebben, waardoor het een vernieuwend concept is en het lang uithouden op de markt. Er wordt tijdens het communiceren vaak op het gevoel van de consument ingespeeld, waardoor men er over na gaat denken en het concept betekenisvol wordt. Een concept is geslaagd als men zich er voor een lange tijd mee wil associëren.
Minder goede concepten missen het lange uithouden op de markt, omdat men zich er niet mee geassocieerd voelt en/of geen toegevoegde waarde is voor de consument.

Hoe bescherm je een concept?
Zie concept en recht.


Waarom koopt men nieuwe concepten?
Bedrijven kopen nieuwe concepten als zij denken dat er geld mee te verdienen valt. Ook zullen ze rekening houden of het concept voor het bedrijf uitvoerbaar is en of het bij de visie en missie van het bedrijf past. Wanneer één of meerdere van deze punten niet realiseerbaar zijn, zal een bedrijf het concept afwijzen.

Een nieuw concept trekt aanhangers uit allerlei markten, consumenten hebben altijd (geestelijke) behoefte aan nieuwe producten/merken. De consument is op zoek naar merken en producten die de eigen identiteit kunnen versterken en waar men zich mee kan associëren.
Er kan gekozen worden bij het lanceren van een concept voor het formuleren van een doelgroep of geen doelgroep. Wanneer er wordt gekozen om wel een doelgroep te formuleren is het belangrijk dat alles binnen het referentiekader valt. Als er wordt gekozen om geen doelgroep te formuleren, wordt het concept op de markt gebracht en zal er blijken wie het nieuwe concept (merk, product) zal aanschaffen. Dit noemt men de volggroep, deze groep zal nog verder groeien.
De kleine groep trendsetters zullen als eerste een nieuw concept kopen om zich te onderscheiden van de massa. De grote groep trendvolgers zal hierna de trendsetters volgen.